S odsunem nádraží by vedly vysokorychlostní tratě mimo Brno

Vysokorychlostní vlak přiveze cestující do centra Brna 10x rychleji

Plán vysokorychlostních tratí v ČR s odsunutým nádražím v Brně

Vysokorychlostní tratě s odsunutým nádražím v Brně

V brněnském referendu o poloze nádraží budou lidé rozhodovat také o tom, jestli bude Brno největší evropská vesnice bez nádraží ve městě, anebo moderní a úspěšná evropská metropole a významným železničním uzlem na křižovatce vysokorychlostních tratí s nádražím v centru města. Odborníci proto doporučují lidem v Brně přijít v referendu a hlasovat „ano“ pro nádraží v centru.

„Město ucpané automobily a vysokorychlostní trať odsunutá 60 kilometrů mimo Brno, tak by v budoucnu mohla vypadat doprava ve druhém největším městě Česka, pokud se brněnské nádraží odsune o kilometr k řece. Stavět vysokorychlostní tratě do velkého města bez nádraží v centru se ekonomicky nevyplatí,“ myslí si Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Případný odsun nádraží k řece by mohl změnit plány vysokorychlostních tratí v Česku

Pokud by se skutečně začal realizovat odsun nádraží, pravděpodobně by to znamenalo konec plánů přímé vysokorychlostní tratě Praha – Brno přes Vysočinu. Bez nádraží v centru Brna by tuto trať nemělo smysl stavět, výrazně by se tím prodloužila cestovní doba, což by mnoho cestujících odradilo, a projekt by pravděpodobně neprokázal ekonomickou efektivitu. Takovou stavbu by se nevyplatilo stavět a bylo by výhodnější se Brnu s vysokorychlostními tratěmi zcela vyhnout a naopak rychleji propojit ostatní metropole v České republice například novou tratí Praha – Olomouc – Ostrava.

Vysokorychlostní vlaky vozí cestující do centra Brna již dnes

Vysokorychlostní vlaky jezdí do centra města již dnes pod  označením ČD railjet. Stejným způsobem by mohly přijet na moderní nádraží v centru města i jiné rychlovlaky, například ICE nebo TGV. I kdyby soupravy přijížděly poslední kilometr rychlostí jen 50 km/h, pořád to bude 10x rychlejší cesta, než absolvovat poslední kilometr do centra města z odsunutého nádraží pěšky rychlostí 5 km/h.

Město ucpané automobily a vlaky na periferii – u řeky

Poloha nádraží v centru je klíčová pro obyvatele okolní aglomerace, kteří do města vlakem denně dojíždějí. „Obyvatelé Brna by si měli uvědomit, že odsunem nádraží vyženou cestující z vlaků do aut, a tito lidé z okolí zaplaví ulice města, kde plynulý provoz naradí nekonečné kolony,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě

„Podstatné je, že občané a politici mohou rozhodovat o poloze nádraží a odborníci hledají konkrétní varianty. Technická řešení přitom existují, neboť současné stavební technologie umožňují postavit nádraží prakticky kdekoliv. Proto je potřeba nádraží stavět tam, kde má dopravní smyls, a kde již jako Brně existuje vedle nádraží velký uzel městské dopravy,“ upozorňuje Vyka, podle kterého se žádné velké město v Evropě nerozhodlo své nádraží přesunout o kilometr ven z centra města.

„Pokud Brňané nechtějí ulice ucpané automobily, ale chtějí atraktivní město pro život s moderní veřejnou dopravou na úrovni 21. století, která uspokojuje potřeby cestujících, pak by měli jít k referendu a hlasovat dvakrát ANO pro nádraží v centru,“ uzavírá Vyka.

Kontakty:

Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290
Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 607 992 873

Příspěvek byl publikován v rubrice Tiskové zprávy se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.