Přeprava cestujících na železnici vzrostla o 8 %, nejvíce za 18 let

Nárůst přepravního výkonu v osobní železniční dopravě o 8 %

Přepravní výkon osobní železniční dopravy v ČR

Podle statistik ministerstva dopravy v roce 2012 vzrostl přepravní výkon v osobní železniční dopravě o 8,1 %. Tento meziroční nárůst o 541 miliónů osobokilometrů je nejvyšší za posledních 18 let. Počet cestujících vzrostl o 2,88 %, dopravní společnosti na železnici přepravily za rok 2012 o 4,83 milionů osob více než v roce předchozím.

„Zveřejněná čísla ukazují, že se osobní železniční doprava začíná odrážet od dna, protože počet cestujících roste již druhý rok v řadě. Nárůst je důsledkem masivní modernizace vozového parku na železnici v posledních letech, postupným dokončováním prací na železničních koridorech, a zejména vstupem konkurence na železniční trh v dálkové dopravě,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

V roce 2011 byla průměrná cestovní vzdálenost na železnici 40 kilometrů, ale noví cestující v roce 2012 cestovali v průměru 112 kilometrů. To dokazuje, že cestující přibyli především v dálkové dopravě.

„Konkurence přinutila České dráhy zlepšovat kvalitu nabízených služeb a snižovat ceny jízdného i zavádět nové akční slevy nejen na trase Praha – Ostrava a díky tomu počty cestujících rostou. Svou úlohu sehrává i vysoká cena pohonných hmot,“ doplňuje Vyka.

„Další nárůst cestujících na železnici lze očekávat i letos, protože nový dopravce Leo Express vyjel se svými vlaky na trať až 9. prosince a noví cestující, které přitáhne do vlaků, se projeví naplno ve statistkách až v letošním roce,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

„Pokud by růst přepravního výkonů pokračoval stejným tempem, tak už v roce 2015 by mohly být překonány hodnoty z poloviny 90. let. Další růst ale může omezit nedostatečná kapacita hlavních tratí, zejména v okolí velkých aglomerací, kde se mísí dálkové vlaky s hustou příměstskou dopravou,“ uzavírá Vyka.

Naopak v autobusové dopravě byl zaznamenán pokles počet cestujících meziročně o 6,1 % a během posledních dvou let ubylo v autobusech více než 10 % cestujících. To ukazuje, že na rozdíl od železnice není autobusová doprava tak atraktivní, aby mohla přetáhnout cestující z automobilů. Horší komfort je i na autobusových zastávkách, které jsou často vybaveny jen označníkem na chodníku nebo u krajnice venkovské silnice a neposkytují cestujícím ochranu před nepřízni počasí.

Městská hromadná doprava stagnuje – srovnání údajů za roky 2010 a 2012 ukazují, že v tomto období byl zaznamenán pokles cestujících o 1,6 %, ale zároveň vzrostl přepravní výkon o 1,2 %. Zveřejněné statistiky o počtu přepravených cestujících v městské dopravě za rok 2011 nejsou relevantní, neboť je výrazně ovlivnila zavádějící čísla dopravního podniku hlavního města Prahy1.

Kontakty:

Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290
Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 607 992 873

______________
1 Výroční zpráva DPP za rok 2011, dostupná na webu: http://www.dpp.cz/vyrocni-zpravy/ na str. 35 uvádí, že meziroční pokles přepravených osob o 8,34% je způsoben zpětným výkupem již prodaných jízdních dokladů.

Příspěvek byl publikován v rubrice Tiskové zprávy se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.