Škrty v pražské MHD neodpovídají potřebám cestujících

Již zítra vstoupí v platnost nové jízdní řády v pražské městské hromadné dopravě. Statisíce cestujících budou muset začít cestovat jinak, než byli dosud zvyklí. Jedná se o největší změny od roku 1985. Důvodem jsou škrty ve výši 400 milionů korun, které chce ušetřit magistrát hlavního města Prahy.

Vyvolané změny trasování autobusových a tramvajových linek jsou především důsledkem špatného politického rozhodnutí šetřit na provozních nákladech. Čili už to zadání, které dostal ROPID, bylo špatné,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Zastánci připravené optimalizace linek pražské MHD argumentují zlepšením veřejné dopravy pro většinu cestujících a očekávají dokonce nárůst cestujících – to však není nikterak podloženo. Naopak lze pozorovat diametrálně odlišný rozdíl mezi zlepšením a zhoršením dopravy pro konkrétního cestujícího. Zlepšení může v praxi znamenat například zkrácení intervalu tramvaje z šesti na čtyři minuty, což většina cestujících ani nepostřehne. Naopak zhoršení se může projevit tím, že cestující bude muset absolvovat o jeden přestup navíc a jeho celkový čas dojížďky se prodlouží o dvacet minut ráno i o 20 minut odpoledne.

Vypadá to, že megalomanské změny linkového vedení jsou navrženy především proto, aby zakryly skutečnost, že se celkový počet spojů snižuje a je snaha celé tyto škrty zabalit do zlatého papíru a prodat je jako úspěch, který cestujícím přinese lepší zítřky,“ myslí si Vyka.

Úspory lze vytvořit i jinak. Například zvýšením preferencí tramvají a autobusů ve městě, aby se veřejná doprava zrychlila a tím se snížil potřebný počet vozidel na linkách. Tak by se mělo šetřit,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Kvůli nepromyšleným škrtům teď hrozí, že někteří lidé opustí veřejnou dopravu a přesednou do aut,“ upozorňuje Zítka.

Rozhodně netvrdím, že stávající systém linkového vedení v Praze je ideální, ale změny se měly provádět postupně a mělo se jednat skutečně jen o změny, nikoliv o snížení rozsahu veřejné dopravy. Bylo potřeba tento návrh lépe prodiskutovat s městskými částmi i obyvately Prahy a především měla být zahájena mnohem dříve informační kampaň,“ uzavírá Vyka.

 
 
Kontakty:
Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290
Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 607 992 873
 
______________

příloha tiskové zprávy

Tucet důvodů, proč je navržená změna pražské MHD nepřijatelná

1. Finanční škrty na provoz, z toho logicky plynoucí snížení rozsahu veřejné dopravy
2. Výrazné snížení celkového počtu linek, což bude mít negativní dopad na stabilitu jízdního řádu (u linek s krátkým intervalem hrozí, že pojedou 3 spoje za sebou a pak 10 minut žádný)
3. Nepřehledné jízdní řády, které obsahují mnoho poznámek a výjimek (některé linky mají tři až čtyři konečné)
4. Některé autobusy nebudou navazovat na metro, což zvýší počtu přestupů (prodlouží celkovou cestovní dobu)
5. Větší počet přestupů je problém především pro matky s kočárkem, seniory a pro osoby se sníženou pohyblivostí
6. Špatné značení metrolinek, zarámovaná čísla jsou špatně čitelná
7. S veřejností nebyla vedena diskuse o připravovaném záměru změnit linky
8. Špatná komunikace s městskými obvody, ty měly na připomínky jen 5 pracovních dnů
9. Nedostatečná informovanost veřejnosti, pozdě zahájená informační kampaň o změnách
10. Špatně provedená informační kampaň, která na zastávkách neupozorňuje na konkrétní změny, ale pouze odkaz na web, kde jsou informace umístěny (cestující nemá povinnost mít přístup k internetu)
11. Není dokončena infrastruktura pro připravované metrobusy (chybí preferenční opatření)
12. Deklarované úspory ve výši 400 mil. Kč nemusí být naplněny (úspory nákladů se mohou při špatně provedené optimalizace projevit odklonem cestujících od veřejné dopravy, což bude znamenat pokles tržeb z jízdného)

Příspěvek byl publikován v rubrice Tiskové zprávy se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.