Bártova Superkoncepce? Jen slohové cvičeni na téma Doprava

Ministr dopravy Vít Bárta poslal do meziresortního připomínkového řízení již dlouho avizovanou dopravní Superstrategii – materiál, jehož cílem měla být především koncepce rozvoje dopravní infrastruktury v České republice do roku 2025.

„Předložená tzv. superstrategie je excelentním slohovým cvičením, avšak obsahově na úrovni jako kdyby ji nechali připravovat pánové Řebíček a Hodač“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. A k tomu dodává: „Snad nejvíce zarážející je fakt, že tento materiál na začátku zcela správně konstatuje naprosto zoufalý stav železniční infrastruktury, přitom ale s téměř žádným zlepšením železniční sítě do roku 2025 nepočítá!“

Rychlovlakem z Prahy do Brna za hodinu? Bárta řekl NE!

Bártova „Superkoncepce“ nepočítá se zahájením výstavby vysokorychlostních tratí do roku 2025. To ohrožuje prestiž České republiky a do budoucna hrozí, že se z ČR stane enkláva zaostalosti, bez moderní veřejné dopravy, kterou vysokorychlostní vlaky bezesporu jsou.

Podpora vodní dopravy v Česku = utopené miliardy

Materiál zcela podlehl lobby vodní dopravy na základě nepravdivých argumentů, že lodní doprava je údajně nejekologičtějším způsobem přepravy zboží. Důsledkem budou utopené miliardy v podobě plavebních stupňů na Labi, které mohly být využity daleko efektivněji – např. na modernizaci a zkapacitnění důležitých železničních tratí pro příměstskou dopravu.
„Místo jasných priorit českého státu určených na základě multikriteriální analýzy, po které dlouho volá Nejvyšší kontrolní úřad, se plánuje stavět dál jako za Řebíčka, tedy co se hodí, ne co je třeba,“ popisuje Miroslav Vyka. „Bárta se neustále ohání bojem s korupcí, přitom ale plánuje zcela zbytečný druhý obchvat Mikulova na dálnici z Brna do Vídně. Přitom právě komunikace R52 je případ, který uvádí BIS ve své výroční zprávě1 jako ukázku účelového ovlivňování rozhodování organizací podřízených ministerstvu dopravy, a to i za pomoci různých nátlakových metod“, upozorňuje Miroslav Vyka.
„Zásadním výstupem z tolik očekávané ‚superstrategie‘ je strategicky špatný přesun peněz v rámci Operačního programu doprava z železnice na silnici. Proklamovaný příslib podpory železnice, ať již pro nákladní dopravu nebo osobní, Bárta nejen neplní, ale jde přímo proti němu,“ uzavírá Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Kontakt:
Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě, tel.: 737 131 290

_______________
[1] Výroční zpráva BIS 2008, na webu: http://www.bis.cz/n/2009-08-31-vyrocni-zprava-2008.html

Comments are closed.