České dráhy se snaží zvýšit komfort pro cestující na železnici nákupem 16 luxusních jednotek Railjet od společnosti Siemens. Tyto vlaky měly být nakoupeny za pět miliard korun z opce rakouských státních drah, teď ale hrozí, že se nákup nezrealizuje. Nákupu nejmodernějších jednotek v kategorii rychlosti do 230 km/h se snaží zabránit dosavadní dominantní dodavatel kolejových vozidel pro České dráhy – tuzemský výrobce Škoda Transportation1.
Škoda Transportation se snaží vnutit kosmeticky upravené regionální vlaky Českým drahám pro provoz na dálkové linky pod označením ICElefant, s tím, že vozidla uzpůsobená pro rychlost vyšší než 160 km/h ji stejně u nás nemohou využít2. Očima francouzského turisty by se tento vlak nejspíše musel jmenovat „ICE-Le-Fantôme“, což v překladu znamená ICE-Strašidlo! Fakticky by se tato jednotka v provozu stala skutečnou noční můrou pro cestující.
Vzhledem k tomu, že tento vlak není průchozí v jedné úrovni – vozy jsou patrové, ale přechody mezi vozy jsou umístěny v mezipatře – vytváří tím značnou bariéru při průchodu soupravou. „Představa, kdy cestující s velkým zavazadlem nebo kufrem nastoupí do opačného konce vlaku, než kde má zakoupenou místenku a bude muset absolvovat průchod přes celou soupravu jako po housenkové dráze, je děsivá,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.
„Vlakové soupravy mají v Evropě běžně životnost 30 let, a rozhodně nelze předpokládat, že v budeme Česku až do roku 2042 jezdit po kolejích stále jen rychlostí 160 km/h,“ upozorňuje Vyka. Český výrobce Škoda Transportation jde svým tvrzením i proti svému vlastnímu výrobku v současnosti dodávanému Českým drahám – lokomotivě řady 380, která je již uzpůsobena pro maximální rychlost 200 km/h.
„Bohužel to vypadá, že Škodovka bojuje proti nákupu rychlejších vlaků s poukazem na pomalé koleje a později zase bude zpochybňovat výstavbu nových vysokorychlostních tratí tím, že u nás nemáme žádné rychlé vlaky,“ dodává Miroslav Vyka.
Škoda transportation sice u ICElefantu argumentuje levnější pořizovací cenou za sedadlo, která ale ve skutečnosti není žádnou výhodou. Je to asi jako kdyby někdo argumentoval tím, že osmimístná dodávka má levnější cenu za sedadlo, a proto by její nákup měl být pro taxislužbu přijatelnější, než limuzína nabízející daleko vyšší pohodlí na delší cesty.
„Někdy to vypadá, že pokrok na železnici smí být v Česku jen v mezích zákona, pardon výrobního programu některých dodavatelů,“ uzavírá Vyka.
SHRNUTÍ – Proč je výhodnější pořízení nové vlakové soupravy Railjet:
– rychlost 230 km/h, kterou vlaky využijí v zahraničí a časem i v ČR
– tlakotěsné vozové skříně (nižší hluk uvnitř soupravy)
– vzduchově vypružené vysokorychlostní podvozky (nižší vibrace)
– bezbariérový průchod celou soupravou – bez nutnosti otevírat přechodové dveře
– přechody mezi vozy jsou kryty měchy v tlakotěsném provedení (nižší prašnost v soupravě)
– podrobný informační systém, LCD obrazovky, včetně ukazatele aktuální rychlosti a polohy vlaku
– celkově daleko vyšší komfort pro cestující
Kontakt:
Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290
_______________
[1] Škoda kazí drahám nákup nových vlaků, rozhodne antimonopolní úřad, na webu: http://ekonomika.idnes.cz/skoda-kazi-draham-nakup-novych-vlaku-rozhodne-antimonopolni-urad-p9z-/eko-doprava.aspx?c=A110628_154220_ekonomika_fih
[2] V České republice je na železnici v současnosti maximální povolená rychlost 160 km/h.