Pojedou Češi rychlovlakem z Prahy do Brna dříve, než doletí Američané na Mars?

Minulý týden se v Praze konala konference o vysokorychlostní železnici v ČR a ve světě. Při té příležitosti Ministerstvo dopravy uvedlo, že počítá se zahájením výstavby vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem v časovém horizontu až kolem roku roce 20301.

I když se všichni odborníci shodují, že Česká republika v oblasti vysokorychlostní železniční dopravy zaspala, vypadá to, že Ministerstvo dopravy chce spát dál. „Tímto nezodpovědným přístupem se nejenom dále a dále vzdalujeme vyspělé Evropě, ale především si doma zaděláváme na pořádný dopravní problém,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. A k tomu dodává: „Výstavbu vysokorychlostních tratí je potřeba schválit ještě letos, jinak hrozí, že se nám vyhnou nejen hlavní transevropské koridory, ale přijdeme i o příležitost čerpat evropské peníze, o kterých se právě na léta 2014 – 2020 nyní jedná.“

Vysokorychlostní trať je řešením problému přetížené dálnice D1

Naše nejvyužívanější dálnice D1 ze 70. let minulého století bude po padesáti letech mezi Prahou a Brnem potřebovat generální rekonstrukci. Rozsáhle a časově náročné opravy mostů realizované za provozu způsobí v dopravních špičkách obrovské kolony a zdržení.

Proto je potřeba se na tento nastávající problém připravit a urychleně spustit výstavbu zcela nové vysokorychlostní trati (VRT) Praha – Brno, již rovnou na rychlost alespoň 350 km/h. Tu je potřeba uvést do provozu kolem roku 2020, než začne celková rekonstrukce dálnice D1.

Zahraniční zkušenosti ukazují, že je nejvyšší čas změnit dopravní politiku

Sopečný popel z islandské sopky Grímsvötn tento týden znovu omezil letecký provoz ve značné části Evropy. Ukazuje se, že letecká doprava, ač poskytuje rychlé spojení, je na rozdíl od železnice, více závislá na počasí a dalších přírodních vlivech.

V USA připravuji výstavbu VRT, protože vědí, že se jedná o nejlepší investici a účinné protikrizové opatření. Každá miliarda dolarů investovaná do vysokorychlostních tratí vytvoří 24 000 nových pracovních míst a lze předpokládat, že v Česku by toto číslo bylo podobné.

Francie již loni oznámila, že končí s výstavbou dálnic a investice do dopravní infrastruktury bude směrovat především do výstavby dalších vysokorychlostních tratí2.

Španělsko téměř každoročně uvádí do provozu nové několikasetkilometrové úseky VRT a celkem má v plánu do roku 2020 postavit 10 000 kilometrů nových tratí3. Přitom v České republice postačí vybudovat jen cca 800 kilometrů nových vysokorychlostních tratí.

Nastal čas ukončit realizaci snu Husákových dětí v podobě dálniční sítě nikdy neodůvodněného rozsahu 2 000 kilometrů. Je potřeba postavit novodobé komunikace 21. století, které bezesporu VRT jsou. „Má-li mít Česká republika skutečně moderní dopravní systém, musí urychleně změnit dopravní priority a před výstavbou plánovaných dálnic upřednostnit nové vysokorychlostní tratě, která zajistí rychlé, pohodlné a bezpečné propojení krajských měst a zároveň spojení České republiky s významnými centry v sousedních státech v časech srovnatelných s leteckou dopravou“, uzavírá Miroslav Vyka.

Kontakt: Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290

_____________

[1]Bez vysokorychlostních tratí budeme evropští outsideři, na webu: http://www.ct24.cz/doprava/124588-bez-vysokorychlostnich-trati-budeme-evropsti-outsideri/
[2]“Favouring the roads is no longer up-to-date”, na webu: http://www.allianz-pro-schiene.de/eng/press/press-releases/2010/33-france-stops-construction-of-new-motorways-germany-just-continues-building/
[3] The World’s 7 Best High Speed Rail Networks, na webu: http://www.infrastructurist.com/2009/03/26/the-worlds-7-best-high-speed-rail-networks/

Comments are closed.