Zvýšení bezpečnosti ve vozidlech veřejné dopravy je stále potřeba

Ve stanici metra Ládví v Praze napadl neznámý útočník mladíka, který čekal s přítelkyní na metro.1 Opět se prokázalo, že stávající úroveň bezpečnosti cestujících ve vozidlech a na zastávkách veřejné dopravy je zcela nedostatečné.

Stanice pražského metra musí začít hlídat ochranka, která bude schopna v případě problému okamžitě zasáhnout. Na přestupních terminálech veřejné dopravy, nádražích a dalších místech s větším pohybem osob musí být posíleny hlídky městské policie. Ty by měly být posíleny v metru zejména ve večerních hodinách, kdy cestuje méně pasažérů a hrozí poškozování vozidel či obtěžování cestujících podnapilými skupinkami.

„Pro větší bezpečnost cestujících v tramvajích, autobusech, metru i vlacích příměstské dopravy je potřeba do vozidel začít instalovat bezpečnostní kamery“, říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. A k tomu dodává: „Tímto krokem dojde nejen ke snížení kriminality a zvýšení bezpečnosti cestujících, ale omezí se také vandalismus páchaný na vozidlech. Pořezané sedačky, poškrábaná skla a posprejované či popsané interiéry i exteriéry vozidel činí dopravním společnostem každoročně milionové škody.“

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že instalace kamerových systémů pro zvýšení bezpečnosti ve stanicích metra, na zastávkách i ve vozidlech veřejné dopravy je nutností.

Kamery jsou umístěny ve vozidlech metra ve Vídni, Paříži, Londýně i dalších městech. V německém Karlsruhe, připadá na jeden článek tramvaje 4 až 6 kamer. Nové jednotky řady 425 pro příměstské vlaky S-bahn v Mnichově jsou rovněž osazeny kamerovým systémem2, stejně jako jednotky Talent v příměstské a regionální dopravě v Rakousku.

V Británii, kde jsou kamery velmi rozšířené, po jejich instalaci poklesla kriminalita v dopravních prostředcích hromadné dopravy o 90%. Výrazné posílení bezpečnosti se pomocí kamerových systémů připravuje ve Francii. Do poloviny roku 2013 bude ve vlacích a na nádražích RER3 provozovaných v regionu Ile-de-France instalováno 12 000 kamer. Na jeden vůz připadne 6 až 8 kamer. Pro případ trestné činnosti, jako jsou například napadení či krádeže, bude záznam uchováván po dobu 72 hodin. V případě závažných problémů přímo ve vozidle lze volat na číslo záchranného centra a přivolat okamžitou pomoc složek záchranného systému.4 „Jestliže existuje dostupná technika, tak proč ji nevyužít,“ uzavírá Miroslav Vyka.

Kontakt:
Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě, tel.: 737 131 290
____________________________________
[1] Útočník bezdůvodně zkopal mladíka v pražském metru, viz.: http://www.novinky.cz/krimi/209054-utocnik-bezduvodne-zkopal-mladika-v-prazskem-metru.html
[2] Die erste S-Bahn mit Überwachungs-Kamera, viz.: http://www.tz-online.de/aktuelles/muenchen/die-erste-s-bahn-mit-ueberwachungs-kamera-68192.html
[3] RER – Příměstské vlaky, které zajíždějí v centru Paříže pod povrch a navazují na linky metra
[4] Nous allons généraliser les caméras dans les gares et les trains, viz.: http://www.leparisien.fr/abo-economie/nous-allons-generaliser-les-cameras-dans-les-gares-et-les-trains-29-06-2010-981750.php

Comments are closed.